کد مطلب:33751 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:108
من اراد نیل الدرجات العلی فلیغلب الهوی (غرر الحكم) به واقع در كار سلوك هیچ عملی موثرتر از این گونه مجاهدتها و ترك خواهشها نیست. هیچ امری كار سازتر از گذشت نیست. همان كه خداوند فرمود كه: لن تنالو البر حتی تنفقوا مما تحبون (آل عمران، 92) یعنی باید پا بر سر محبوبها گذاشت تا بر (پاكی و نیكی و تعالی) نصیب انسان شود. مولوی غزلی دارد با همین مضمون و محتملا الهام بخش غزل فوق الاشاره ی حافظ: اگر دل از غم دنیا جدا توانی كرد و گر به آب ریاضت برآوری غسلی ز منزل هوسات اردوگام پیش نهی ولیكن این صفت رهروان چالاك است [صفحه 323] نه دست و پای اجل را فرو توانی بست (دیوان كبیر، غزل 959) مجاهدت یعنی همین پا نهادن بر خواهشها، دست از نازنینی كشیدن و با خویشتن خشونت كردن و بر خود سخت گرفتن و بر خلایق آسان گرفتن و شفقت ورزیدن و رنگ و بوی جهان را رها كردن و دست و پای امل را فروبستن. این مجاهدت، شرط ورود به وادی هدایت الهی است و مقدمه ای تضمین شده برای دستگری و هدایت خداوند می باشد. مادر بتها، بت نفس شماست سر حلقه ی بتها همان نفس آدمی است كه به انسان از هر موجود دیگری نزدیكتر است و لذا آدمی با او بیش از هر موجود دیگری ملاطفت می ورزد و مسامحه می كند. در حالی كه باید با او سخت گیری بیشتر كند. اعدی عدوك نفسك التی بین جنبیك (بحار الانوار، ج 70، ص 64) اگر سالك از این عقبه ی دشوار بگذرد و حق مجاهدت در راه خداوند را بگزارد، البته ثمرات نیكوی آن را نیز خواهد چشید.
حقیقتا هر جا كه آدمی طعم شیرین مجاهدت را بچشد و حتی یكبار به خاطر خداوند و از سر عبودیت پا بر خواهشی بگذارد، خواهد دید كه چه تعالی ها و جهشهای نورانی و بلندی در ضمیر او پیدا خواهد شد.
نشاط و عیش به باغ بقا توانی كرد
همه كدورت دل را صفا توانی كرد
نزول در حرم كبریا توانی كرد كرد (...)
تو نازنین جهانی، كجا توانی كرد
نه رنگ و بوی جهان را رها توانی كرد
صفحه 323.